20090607

Agenda – Nieuws


Van 11 mei tot 15 mei nam ik deel aan schrijfsessies van Toneelgroep Amsterdam en Platformtheaterauteurs waarvoor ik geselecteerd was samen met zeven andere schrijvers. Onze mengelmoes aan scènes werd gepresenteerd in het nieuwe Rabozaal van de Schouwburg. Terwijl ik naar de acteurs luisterde, zag ik in gedachten de scènes voorbij gaan van de voorstelling ‘Rocco en zijn broers’ die de avond daarvoor op hetzelfde podium had gespeeld.

17 mei was ik uitgenodigd om voor de Spaanse literaire kring La Tertulia in Kapitein Zeppos over Evamar te praten en mijn persoonlijke ervaringen te delen. Dit was de eerste keer dat ik in het Spaans over Evamar praatte. In de vragenronde kwam ook het vertalen van het boek naar het Spaans aan bod. Daar ben ik nu mee bezig.

De beelden van Evamar zijn taalloos in mijn hoofd ontstaan. Daarna in het Nederlands uit mijn hand op papier gekomen. Ik ontdek nu dat ik Evamar niet direct uit het Nederlands kan vertalen. Ik moet eerst terug in mijn hoofd, waar de beelden zijn ontstaan, en die uit mijn hand in het Spaans op papier krijgen.